Recensie oudejaarsconference 2015 Herman Finkers

OudejaarsconferencehermanfinkersUitzending: NPO 1, 31 december 22:30 – 23:55

Het was niemand minder dan Hermans vrouw Hetty die op het idee kwam. ‘Waarom ga je niet de oudejaarsconference doen?’ Zelf had hij er nooit een seconde aan gedacht, en wij ook niet, want wees eerlijk, Herman Finkers en de oudejaarsconference, die twee koppel je niet snel aan elkaar. Na een korte bedenktijd was Finkers’ besluit: ‘De oudejaarsconference en Herman Finkers, daar kan ik me niets bij voorstellen, dus dat wil ik wel eens zien.’

Natuurlijk is iedereen benieuwd hoe Finkers ook de laatste feiten van eind 2015 op zijn eigen manier kan vertalen in grappen en verhalen. ComedyWeb nam voor u een kijkje tijdens een van zijn recente try-outs op 5 december in het Parktheater. Het publiek had er duidelijk zin in en was bovendien blij nog een kaartje te hebben kunnen bemachtigen voor een van de weinige voorstellingen die Finkers dit jaar voor zijn oudejaarsconference gaf om zijn materiaal bij te schaven.

Ondanks dat wij van ComedyWeb in de zaal zitten om verslag te doen van deze try-out, willen wij nog weinig verklappen en het publiek in verassing laten op oudejaarsavond. Herman Finkers komt op, straalt tegelijkertijd de energie uit die we van hem gewend zijn en oogt anderzijds rustig zoals we ook van hem gewend zijn. Ongelofelijk hoe hij al vanaf het eerste moment in zijn show de aandacht van het publiek weet te grijpen. Nee, Finkers is niet iemand van de snelle woorden, maar een spanning in een volle zaal opbouwen terwijl het publiek aan zijn lippen hangt, daar is Finkers een ster in. Hierdoor komen zijn grappen keihard aan en bouwt Finkers verder op de lach van het publiek.

Finkers weet een zaal te bespelen en kan gerust een meester cabaretier genoemd worden of minstens een meester in zijn vak! Op geheel eigen wijze weet Finkers de recente onderwerpen van afgelopen jaar aan te kaarten en er vervolgens een geheel eigen draai aan te geven. Jawel, Finkers heeft het voor elkaar gekregen om naast vernieuwend op geheel eigen wijze het jaar samen te vatten.

We betrappen hem er niet op om onderwerpen uit de weg te gaan terwijl hij tegelijkertijd op zijn manier de onderwerpen weet aan te kaarten maar niet te zwaar te laten worden. Gevatte woordgrappen, zoals we van Finkers kennen, komen zeker voor in zijn conference. Finkers weet de aandacht van het publiek vast te houden en ze mee te nemen in zijn wereld. Afgewisseld met gevatte humor en afdwalend naar zijn eigen verhaal om vervolgens weer terug te pakken op zijn rode draad.

Het zou zomaar kunnen dat Finkers zelfs ons na december weer totaal weet te verassen tijdens zijn live uitzending op oudejaarsavond. Finkers in namelijk een kunstenaar die het publiek weet aan te voelen en iedere avond zijn “eigen” avond maakt. Een kleinkunstenaar die zijn vak verstaat. Wij van ComedyWeb wensen iedereen een gelukkig uiteinde en ontzettend veel plezier tijdens de oudejaarsconference van Herman Finkers 2015!

Beoordeel deze pagina